سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی کتاب «الفوائد الضیائیة

 

<p> گرچه  کتاب گردونجعفر مرتضی عاملی نیمنگاهی نیز به اتقان و تقدم منابع داشته، اما رویکرد اصلی او در این کتاب، جمعآوری حداکثری و دفع حداقلی است؛ برای مثال گرچه خود اذعان میکند که داستان عروسی حضرت قاسم در منبع معتبری نیامده است، بازهم درصدد توجیه آن است و دلایل منکران را با تکلفی بسیار، ناکافی تلقی میکند (همان، 1437، ج18، ص17) یا به جای پرداختن به اینکه استسقای حضرت علیاکبر در بسیاری از منابع متقدم نیست، تنها با ارائه توضیحاتی، در تلاش برای اثبات آن برآمده است (همان، ج17، ص250). در فصل دوازدهم به موضوع حج به عنوان منبع اشتغال و درآمد مردم مکه، آموزش در مکه، مشاهداتی در مورد زائران در جاوه (1880) و ورود شریف بزرگ جدید به مکه در سال 1882 پرداخته میشود. 5. پس از حذف موارد تکراری مقالهها، در مرحله نهایی، با مطالع? عنوانها، کلیدواژهها و حتی در مواردی چکیده، هر کدام از عنوانها بهطور جداگانه بررسی شدند و مقالههایی که به صرف وجود عبارت «مدیریت اطلاعات» در عنوان مجله یا به دلایل دیگر، اشتباهی بازیابی شده و ریزش کاذب شمرده میشدند، از کلّ مقالهها حذف شدند و تنها مقالههایی باقی ماندند که در عنوانها و کلیدواژههای آنها، عبارت «مدیریت اطلاعات» وجود داشت و در چکیده نیز به بحث دربار? مدیریت اطلاعات پرداخته شده بود.</p>

<p> این کتاب از آخرین آثار منتشر شده آقای علامه مرتضی عاملی است که به تفصیل و با توجه به منابع مورد اعتماد نویسنده، به صورت تحلیلی به تمام زندگانی امام حسین7، از دوران تولد تا شهادت، در 23 جلد پرداخته و جلد 23 و 24 آن، نمایه و فهرست این مجلدات است که نویسنده در دوران ابتلا و درمان بیماری سهمگین سرطان، آن را با پشتکار و اخلاصی تمام نگاشته است (مرتضی عاملی، 1437، ج1، ص12). محمدی ریشهری، 1391، ص12). درحالیکه پیشفرضهای این استدلالها تنها بر اساس دیدگاههای سختگیرانه کلامی پذیرفته است (همان، 1391، ص260) که یارای نفی گزارش مستفیض تاریخی را ندارد. با زبان، عبادت کردهام» و جواب حبیب بن مُظاهر: «تو، خدا را با هفتاد زبان، عبادت میکنی» (همان، 1391، ص476)، درحالیکه ترجمه صحیح بر اساس آیه قرآن، چیز دیگری است که گذشت، و گرایش کلامی در تحلیلهای تاریخی، به گونهای که مثلاً گزارش قصد ترور عبیدالله در خانة هانی را با تکیه بر نگاه حداکثری درباره جایگاه مسلم بن عقیل رد کردهاند. </p>

<p> کسانی نیز از هفتاد هزار حجاب یاد کردهاند و هر حجاب را منزلی دانستهاند (نک: عطار نیشابوری، 1385: 700، مقدمة مصحح). پیدایش و توسعه شبکه جهانی اینترنت سبب توسعه میزان دسترسی به مقالات علمی شد و جنبش دسترسی آزاد باعث افزایش هر چه بیشتر این دسترسی گردید. تنها در سال 2005 روند موجود کاهشی و به میزان 63/81 درصد بوده است. بهرحال باید به این واقعیت اذعان کرد که در آینده ما شاهد گسترش بیش از پیش این نوع از منابع خواهیم بود و جوامع علمی دیر یا زود قابلیتهای بیشتری از این نوع منابع را شناخته و به آنها بیش از گذشته روی خواهند آورد. مقتلنگاری معاصر شیعه را میتوان در سه رویکرد ترجمه یا بازآفرینی مقاتل پیشین، جمعآوری گزارشی منابع مختلف و بررسی نقادانه مقاتل پیشین، و آفرینش مقاتل جامع تقسیمبندی کرد. «اندکی بعد یک نفر به بالای یکی از آن برج ها رفت و آغاز به خواندن کرد. ظاهرا بعد از مرگ محمود گاوان، هم? این افراد به صورت شبکه ای در ارتباط با هم هستند. دریاب نجفی، محمود (1381). یوم عاشوراء، چاپ اول، قم، نجبا. بایزیدبن شیخ شبلی محمود آبادی اثر شرح هدایه الحکمه را به جا گذاشت. در مقتل حضرت ابوالفضل نیز اول گزارش شیخ مفید را نقل میکند و سپس گزارش مناقب آل ابیطالب را که هرکدام به گونهای مصیبت آن حضرت را گزارش کردهاند.</p>

<p> هرچند کاربرد هرکدام از این عرصهها و مشتریان آن متفاوت است، اما این امر از حرکت رو به جلو و تکاملی سیر مقتلنویسی شیعه حکایت دارد که با نگاه علمی به دنبال بررسی حوادث روز عاشوراست. در این کتاب نویسنده که با توجه به مهارت و تتبعی که در کارهای قبلی خود داشته، اثری بسیار شایسته را فراهم آورده که بیشتر میتوان آن را تحلیل زندگانی امام حسین7 از دیدگاه کلام رایج شیعه دید. موارد مشکوک و سؤالبرانگیزی نیز بدون توضیح، نقل شده است؛ مانند شکایت علیاکبر از سنگینی سلاح و تشنگی (همان، 1390، ج1، ص819) که در گزارش ابومخنف به نقل طبری نیامده است؛ بلکه در گزارشهای کماعتبارتر نقل شده و با توجه به سن و سال علیاکبر و وضعیت امام حسین7، سؤالبرانگیز است. این در حالی است که مثلاً مقتل حر با همان کیفیت در گزارش طبری از ابومخنف آمده و ضرورتی برای شروع نقل از لهوف ابن طاووس دیده نمیشود (همان، 1390، ج1، ص758). در این میان بیش از 11 اثر با عنوان کتاب شفا ی ابن سینا یا شرح یا حاشیه بر آن است.</p>