سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Sins Of شیعه

 

<p> اسلام یک سیستم دینی است که توسط محمد در قرن هفتم میلادی پایه گذاری شد. از اوایل صدر اسلام آنچه مکتب اهل بیت را از مکتبی که آن زمان رواج داشت مکتب ابوحنیفه مشخص میکرد همین بود که ائمه اهل بیت (علیهم السلام) قیاس و اثبات احکام بوسیله عقلهای متعارفی را که ما داریم نهی میکردند. که برخی از این اختلافات در زمان حال غیر قابل حل اند، اما در طول زمان می توان برآنها فایق آمد. آیا این نیازی که موجب میشد خدا انبیا را بفرستد تا راه خداشناسی و خداپرستی را بهتر به بشر بیاموزند برای زمان خاصی بود تا قرن ششم میلادی (بعثت پیامبر (صلی الله علیه وآله)) و دیگر بعدش احتیاجی نیست؟ پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) را از دیدگاه امیرالمؤمنین (علیه السلام) و در آینه نهجالبلاغه بررسی کردیم. به گزارش خبرنگار مهر، بهترین راه برای شناختن پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) بیانات امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. نهجالبلاغه هم روی همین مطلب تأکید دارد که پیغمبر اکرم مبعوث شد تا مردم را از جهل و ضلالت نجات دهد و به خدای متعال رهنمون شود و معرفت صحیح به آنها مرحمت کند. هدف از این معرفتها این است که انسانها در مقام بندگی و اطاعت خدا بر آیند و او را بشناسند و بفهمند که باید خدا را پرستید و از او اطاعت کرد که کمال انسان در همین است.</p><p></p>

<p> نمیشود ظلم کاشت و صلح درو کرد. وی ادامه داد: عدالت و صلح دو گوهر مفقودهای است که بشر همواره به دنبال آن بوده است. گاهى ممکن است بین این دو شیوه تلفیق شود؛ به این معنا که صورت را ارتماسى و دستها را ترتیبى بشوید. اصل عدل بین شیعیان و معتزله تا حدی مشترک است و اصل امامت ویژه این مذهباست. بر پایه باور شیعه، اصول دین شیعیان پنجگانهاست و علاوه بر سه اصل دین توحید، نبوت و معاد به دو اصل دیگر یعنی عدل و امامت نیز باور دارند. حجتالاسلام والمسلمین ایمانیپور به مسئلهی زن و خانواده اشاره کرد و افزود: ما وظیفه داریم در دنیای امروز مروج خانواده و سبک زندگی دین پایه باشیم. اما خصوصیات معاد جسمانی را با عقل نمیشود اثبات کرد. آنچه را که بیشتر فیلسوفان و حکماً ادعا کردند و در مقام اثباتش بر آمدند؛ اصل معاد است؛ اعم از روحانی و جسمانی. و در واقع اینکه، این ضرورت در دین، اعتقاد به معاد جسمانی است نه معاد مادّی وطبیعی. این در حالی است که در رشتههایی همچون تاریخ، مردمشناسی، انسانشناسی فرهنگی، نه چنین ادعایی وجود دارد و نه ایدهآلِ حرکت به سوی علم تجربی محرک محققان است. برای اینکه این انتخاب عاقلانه انجام شود لازمه اش این است که انسان، علم و شناخت و آگاهی داشته باشد.</p>

<p> کما اینکه اگر هزار سال آدم به عقلش فشار بیاورد روش بندگی خدا را نمیتواند یاد بگیرد. آنچه ضرورت دارد و اگر نباشد نقض غرض آفرینش میشود این است که بشر بتواند خدا را بشناسد و راه اطاعت و عبادت خدا را یاد بگیرد. خدای متعال انسان را در این عالم آفرید تا دائماً بر سر دو راهیها قرار بگیرد و راه صحیح را انتخاب کند. مسئلهی جنسیّت که یکی از حسّاسترین و ظریفترین مسائل آفرینش است، چگونه میتواند در خدمت تعالی انسان قرار بگیرد، نه در خدمت انحطاط بشر و انحطاط اخلاقی؟ این مرکز میتواند علاوه بر تهیه آمار دینداری در سطح جهان، گزارش سالانهای از آسیبهای مرتبط با ادیان جهان و گرایش به ادیان و یا موانع آن را تهیه کند. چون عقل بشر هر چه هم ترقی بکند، حقیقت عالم برزخ و بهشت و قیامت را نمیتواند بفهمد. پس آن نقشی را که انبیا ایفا میکنند این است که کمک کنند به بشر تا خدا را بهتر بشناسد و بهتر بپرستد. تلاش میکنند دین را از مسائل دنیا جدا کنند سکولاریزم بگویند مسائل اجتماعی اصلاً ربطی به دین ندارد. بعضی حتی در احکام اجتماعی. و همین طور سایر احکام.</p>

<p> با توجه به آنچه گفته شد، باید به سلامت، در مقایسه با سایر پدیدههای اجتماعی در جامعه، رفتار متفاوتی صورت گیرد. ممکن است به عنوان محصولات جانبی سایر صفات سازگاری ظاهر شده باشند، بدون اینکه در ابتدا به دلیل منافع خود انتخاب شوند. به تعبیر دیگر حکمت خدا ایجاب میکند که پیغمبرانی را بفرستد نه اینکه ما رساله عملیه برای خدا بنویسیم؛ که باید و واجب است پیغمبر بفرستی. باید از اول طلوع فجر تا مغرب امساک کند، چرا یک خورده کمتر یا یک کمی بیشتر نه؟ یا برای  گنجینه روشن د که بشر تا بشر هست این نیاز را دارد. ↑ بهار، از اسطوره تا تاریخ، 94؛ هینلز، شناخت اساطیر ایران، 112. 44. ↑ کنزالعرفان فی فقه القرآن، ج1، ص250. ↑ 67?0 67?1 67?2 67?3 67?4 67?5 67?6 67?7 67?8 67?9 Smith, Peter (2008). An introduction to the Baha"i faith (به انگلیسی). 34. ↑ انوار درخشان ج7، ص342. ↑ «وضعیت زنان کرد عراقی | نوشتهها، پژوهشها و دغدغههای احسان هوشمند». ↑ "Why "Abrahamic"?". Lubar Institute for Religious Studies at University of Wisconsin - Madison. در نقطه مقابل، تعداد زیادی از فقیهان جبل عامل و در رأسشان شیخ علی کرکی با استجابت دعوت صفویان به ایران مهاجرت کردند و زمینه ایجاد شاهنشاهی شیعی را فراهم آوردند.</p>