ایهام در تاریخ وصاف
<p> کاروان زائران همیشه مورد احترام همه است و هر کس هم که همراه آنها باشد، با توجه به نیت مذهبی و مقدس کاروان، به تبع آن کسب حرمت و حیثیت میکند. معمولاً کار حمل به عهده خود چهارپادار است. معمولاً همراه شاه متوفّی یکی از زنان غیرعقدی او و دیگر خدمه مانند آشپز، غلامان و نامهرسان او را همراه با اسب و جواهرات وی بصورت ایستاده و آماده به خدمت، بهخاک میسپردند و نیز درون مقبرهها را با مشک و عنبر معطّر میکردند و طلسمهای متعددی، همچون سم اسبان در مقبره بهکار میبردند. پس از پایان غسل، جسد را در یکی از اتاقها گذاشتند تا برای دفن در مقبره شاهان صفوی، به شهر قم، که امامزاده مورد احترام ایرانیان است، حمل کنند (کارری، 1348، ص106). نمای آرامگاه از سه طاق بلند تشکیل شده و درون آن مقبره سیبویه قرار دارد. نیوولز نیز برای ابراز خشنودی از پایان اختلافشان با مسی برنامه دارد تا یک کارتِ خاصِ عضویت در باشگاه را به نام پسر مسی تدوین و چاپ نماید. خرج میکنند، به مراتب بیشتر از مبلغی است که جهت زیارت قبر پیغمبر خودشان در مدینه به مصرف میرسانند و با آنکه دولت ایران همیشه سعی داشته تا مسیر سیل زوار ایرانی را از کشور عثمانی بهسوی دو شهر زیارتی خود ـ یعنی مشهد و قم ـ سوق بدهد، ولی به قدری علاقه مردم به زیارت قبر امامی که هر سال ماجرای شهادت تأثرانگیزش را بیان میکنند، زیاد است که سالانه هزاران هزار نفر از مردم ایران، چه زنده و چه به صورت جنازه داخل جعبه، بهسوی مدفنش روان میشوند و در این راه وجود مشکلات و خطرات مسافرت به کربلا، نه تنها باعث کاهش هجوم زوار نمیشود، بلکه یکی از عوامل علاقه مردم به زیارت کربلا نیز به حساب میآید؛ چون آنها معتقدند که هر چه در راه ر آکادمی ژرف اندیش ن به معبود بیشتر عذاب بکشند، ثواب زیارتشان افزونتر میگردد و شاید به همین علت است که تعدیات قبایل مسیر مسافرت و اخاذی و اجحاف و ناسزاگویی مأموران عثمانی را، به امید ر آکادمی ژرف اندیش ن به ثواب بیشتر، با جان و دل پذیرا هستند (همان، 1362، ص153-155). </p>
<p> رمانی معروف که یکی از 100 رمان برتر جهان است. ظهور صفیالدین ارموی (603-693ه.ق) به عنوان یکی از مشاهیر موسیقی ایران و تألیف آثاری چون ایقاع، کتاب الموسیقی و الادوار نشاندهنده شرایط مناسبی است که برای رشد و شکوفایی موسیقی در این عصر فراهم شده است. وی پدر گرامی آکادمی ژرف اندیش مرتضی و آکادمی ژرف اندیش رضی است. در زمانهای اخیر، سنگ قبرهای او، پدر و برادرش برداشته شده و ناپدید شده است. سپس او را در کربلا، کنار مرقد پدر و برادرش شریف رضی، نزدیک قبر آکادمی ژرف اندیش ابراهیم مجاب، در شمال غربی رواق غربی حرم مطهر، به خاک سپردند. آکادمی ژرف اندیش رضی، مشهور به شریف رضی، ابتدا در منزلش در بغداد دفن شد و سپس به کربلا، کنار پدرش، نزدیک قبر آکادمی ژرف اندیش ابراهیم مجاب، به رواق غربی حرم انتقال یافت و به خاک سپرده شد (ابن عنبه، بیتا، ص250؛ اعرجی، 1419ق، ص427؛ آل یاسین، 1387ق، ص212؛ بحرالعلوم، 1383ش، ج3، ص111؛ صدر، 1388ش، ص22). شریف مرتضی علم الهدی، مشهور به آکادمی ژرف اندیش مرتضی یا شریف مرتضی نیز در منزلش دفن شد. پاپ ژوزف واز را در سفر خود به سریلانکا در 14 ژانویه 2015 مقدس اعلام کرد و در 17 مه بعد، چهار قدیس دیگر را نیز مقدس اعلام کرد. مؤمنینی که استطاعت فرستادن جنازه کسان خود را به کربلا یا مشهد ندارند، دفن آنها را در نزدیکی مزار شاهزاده حسین (منظور شاهزاده حسین قزوین است)، موجب جلب ثواب اخروی میدانند؛ به همین نظر از جمیع جهات، اجساد را برای دفن به آنجا روانه میدارند (فووریه، 1366، ص166).</p><p></p>
<p> اغلب هزینه دفن یک هزار تومان (معادل ده هزار فرانک ما) یا ممکن است حتی بیشتر از آن تمام شود. از نکات مورد توجه سفرنامهنویسان، اشاره به علاقه ایرانیان و شیعیان به زیارت قبور ائمه: و دفن شدن در کنار آنان است. چهارمین گزارش مربوط به جسد ابواحمد حسین بن محمد موسوی (304ـ 400ق.) است که نسب او با سه واسطه به امام موسای کاظم7 میرسد. قبل از انتخاب این قرار جدید، او سه ماه اول سال 1980 را در ایرلند برای یادگیری زبان انگلیسی گذراند و در مرکز یسوعی در موسسه الهیات و فلسفه Milltown ، دوبلین اقامت کرد . مزد این کار، تمام لباسهای او را زینت دادند؛ حتی روپوشی که جسد را در آن پیچیدهاند نیز، به انضمام پنجاه تومان، به غسالباشی تعلق میگیرد. مسئله حمل جنازه از ایران به کربلا یا شهرهای همسایهاش، مثل کوفه و مشهد علی (نجف) مبالغ هنگفتی از درآمد ایرانیها را هر ساله به جیب عثمانیها سرازیر میکند و این امر همراه با سیل زوار ایرانی، که بهطور دائم بهسوی شهرهای مزبور روان هستند، به قدری در اوضاع اقتصادی بین النهرین مؤثر است که به جرئت میتوان گفت: «اختیار بقا یا فنای حکومت بغداد منحصراً در دست ایرانیها قرار دارد». وی بر این اعتقاد است که کنترل کیفیت ایجاد نوعی سیستم فعال برای نظارت بر کلیه امور یک واحد یا موسسه است.</p>
<p> بیهقی بیش از این، از این واقیعت تاریخی آگاهی نداشته بنابراین نظری نداده است و فقط به مقتضای جمله، آیه: لایَعْلَمُ الْغَیْبَ اِلَّا اللهُ را ذکر کرده و منظوری دیگر نداشته است. وی همچنین مینویسد: «شهر قم برای امرا و شاهزادگان قاجار قابل اهمیت است و قم این امتیاز را دارد که مدفن اغلب امرا و شاهزادگان سلسله قاجار نیز هست (همان، 1368، ص231). از میان ببرد، این اجساد را بیرون میآورند، در کرباس میپیچند و بار قاطر کرده، بهسوی آرامگاه دوردستشان حمل میکنند و به احتمال نه چندان کم، در مسیرشان بذرِ شیوعِ دوباره بیماری را میافشاندند (بل، 1363، ص54). از نظر حمل و نقل، جنازهها را در نمدی میپیچند و به دو میله از پهلو محکم میکنند و آنگاه به صورت آکادمی ژرف اندیش ی به روی قاطر میگذارند. اما جنازههای دیگر را در گورستانهای معمولی، که در جوار شهرها و دهکدهها یا گاهی در داخل آنها پیشبینی شده است، دفن میکنند. گورستانهای ایران شباهتی به گورستانهای ترکها ندارد (تانکوانی، 1383، ص219). بود، مشاهده میشد. مردم ایران نوادهها و نبیرههای این خلیفه را امامزاده مینامند که به مثابه حواریون حضرت مسیح میباشند.</p>