سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی پس از اسلام

 

<p> «فَما کانَ لِلَّهِ فَهُوَ لِرَسُولِه یَضَعُهُ حَیْثُ شاءَ» ؛ «آنچه خاص خدا است، براى پیامبر اسلام است، هر جا صلاح بداند قرار مى دهد». کلمه اسلام به معنی «تسلیم و اطاعت» می باشد و ریشه آن به معنی «صلح» است. کدیور در آنجا سنتگرایان را به سه دسته سنتی، نوسنتی و تندرو (بنیادگرا) و  گنجینه روشن  نوگرا را به دو دسته نواندیش و تجدیدنظرطلب تقسیم میکند. در این کلیپ سه دقیقه ای توضیحات مرحوم آیت الله العظمی محمد تقی بهجت (ره) را در خصوص " اهمیت خمس " مشاهده می فرمایید. آیت الله شبیری زنجانی: وسواس بودن باعث باطل شدن غسل نمی شود ولی فرد وسواس بخاطر اسراف زیاد آب چه بسا گنهکار باشد. فرد بالغ طبق احکام آِِِیِین بهائی که اساس آن در کتاب اقدس قرار دارد، باید شروع به خواندن نماز نماید. از سادهترین و رایجترین راهها خواندن سوره? توحید است؛ که با بسم الله پنج آیه دارد. و همچنین اگر چیزى تهیه کرده که مى داند پول آن را قبل از خرید یک سال داشته است باید خمس آن را بدهد. واگر درآمد اواز سرمایه اى تهیه مى شده که به آن خمس تعلق گرفته و پرداخت نشده مثلاً کارخانه اى داشته و خمس آن را نداده است باید خمس تمام اموال خود را بدهد.</p>

<p> به طور کلى قرض داشتن مانع تعلق خمس نمى شود. مسأله 1775 ـ اگر ملکی را بر افراد معینی مثلاً بر اولاد خود وقف نماید، چنانچه در آن ملک زراعت و درختکاری کنند و از آن چیزی به دست آورند و از مخارج سال آنان زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهند، و همچنین اگر طور دیگری هم از آن ملک نفع ببرند، مثلاً اجاره آن را بگیرند، باید خمس مقداری را که از مخارج سالشان زیاد میآید بدهند. بر اساس باورهای یهودیان همچنین آنوسیان (یعنی کسانی که بهرغم میل خود به دین دیگری گرویدهاند) و فرزندان دختری آنان، یهودی حساب میشوند. مسأله 1777 ـ اگر با عین پولِ خمس نداده جنسی را بخرد، یعنی به فروشنده بگوید این جنس را به این پول میخرم، چنانچه فروشنده مسلمان اثناعشری باشد معامله نسبت به جمیع مال صحیح است، و به جنسی که به این پول خریده است خمس تعلق میگیرد، و احتیاجی به اجازه و امضاء حاکم شرع نیست. مسأله 1769 ـ هرگاه انسان از تجارت یا صنعت، یا کسبهای دیگر مالی به دست آورد، اگرچه مثلاً نماز و روزه میتی را بهجا آورده و از اجرت آن مالی تهیه کند، چنانچه از مخارج سال خود او و عیالاتش زیاد بیاید، باید خمس ـ یعنی یک پنجم ـ آن را به دستوری که بعداً ذکر میشود بدهد. </p>

<p> مسأله 1770 ـ اگر از غیر کسب مالی به دست آورد ـ بجز مواردی که در مسائل بعد استثنا میشود ـ مثلاً چیزی به او ببخشند، چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد. مسأله 1782 ـ تاجر و کاسب و صنعتگر و کارمند و مانند اینها، پس از گذشت یک سال از شروع کسب و کار، سال خمسی شان فرا می رسد و باید خمس آنچه را که از مخارج سالشان زیاد میآید بدهند، و همچنین است منبری و امثال او هرچند درآمد او در مواقع خاصی از سال باشد اگر مقدار قابل توجهی از مخارج سال را کفاف دهد، و کسی که شغلی ندارد که از آن مخارج زندگی را تحصیل کند، و از کمک دولت یا مردم استفاده میکند، یا اتفاقاً سودی به دست میآورد، بعد از آنکه یک سال از موقعی که فایده برده بگذرد، باید خمس مقداری را که از خرج سالش زیاد آمده بدهد، پس برای هر منفعت میتواند سال جداگانه حساب کند.</p>

<p> خرجهائى را که انسان براى بدست آوردن فایده مى کند مانند

لینکدین

 دلاّلى و حمّالى مى تواند جزء مخارج سالیانه حساب نماید. مالى را که انسان به مصرف نذر و کفاره مى رساند جزء مخارج سالیانه است، و نیز مالى را که به کسى مى بخشد یا جایزه مى دهد در صورتى که از شأن او زیاد نباشد از مخارج سالیانه حساب مى شود. اگر از منفعت کسب، آذوقه اى که براى مصرف سالش خریده در آخر سال زیاد بیاید باید خمس آن را بدهد، و چنانچه بخواهد قیمت آن را بدهد در صورتى که قیمتش از وقتى که خریده زیاد شده باشد باید قیمت آخر سال را حساب کند. کسى که از اوّل تکلیف، خمس نداده اگر ملکى بخرد و قیمت آن بالا رود اگر پول خمس نداده را بفروشنده داده و به او گفته: این ملک را به این پول مى خرم در صورتى که مجتهد جامع الشرائط معامله پنج یک آن را اجازه بدهد خریدار باید خمس مقدارى که آن ملک فعلاً ارزش دارد بدهد. انسان مى تواند خمس هر چیز را از همان چیز یا قیمت آن را بدهد و امّا اگر جنس دیگر بخواهد بدهد محلّ اشکال است مگر آنکه با اجازه مجتهد جامع الشرائط باشد.</p>